Dnes je utorok, 17.máj 2022, meniny má: Gizela
Čas čítania
3 minutes
Zatiaľ prečítané

Veľký spánkový manuál (časť 1): Kvalitný spánok (nie) je veda

júl 13, 2019 - 17:00
Ak sa vás opýtame, koľko hodín spánku potrebujete, aby ste dokázali nasledujúci deň optimálne „fungovať“, určite nám odpoviete presné číslo. Aj to nahráva tvrdeniu, že spánok ako taký nemožno zovšeobecniť.
Foto: 
Shutterstock

Na jednom sa ale zhodneme všetci bez rozdielu. Kvalitný spánok je nevyhnutný pre fyzické a psychické zdravie človeka. Svedčí o tom aj citát nemeckého filozofa Kanta, ktorý prehlásil: „V ťažkých časoch sme dostali od Boha do vienka tri veci – nádej, spánok a smiech.“ A práve o potrebe spánku i jeho vplyve na život človeka si prezradíme čosi viac.

Spánkové cykly poznáte?

Ako sme už načrtli, postačujúca dĺžka spánku nie je jednoznačná. Niekto sa cíti ako znovuzrodený po piatich hodinách spánku, pre iného je málo aj osem hodín. Viac než dĺžka je dôležitejšia kvalita a hĺbka spánku, iným slovom počet spánkových cyklov. Každý z nich pritom trvá 60 -90 minút. Viete o nich?

Non-REM štádium spánku

Zaspávanie

Pre toto štádium je typické postupné psychické uvoľnenie a uvoľnenie svalstva, spomalenie dýchania a srdcového pulzu.

Plytký spánok

Počas plytkého spánku sa dokážeme prebudiť na rôzne menšie podnety od hádky susedov až po hlučnú jazdu motorkára na ulici.

Hlboký (delta) spánok

Spiaci človek sa takmer nehýbe, nezobudí ho ani búrka s bleskami, dych a pulz srdca sú spomalené, klesá krvný tlak, teplota, dýchanie je pravidelné.

REM štádium spánku

Oči sa za zavretými viečkami pohybujú, dochádza k tikom tváre a prstov, dýchanie je zrýchlené. Toto štádium sa strieda s vyššie menovanými cyklami. Bežné sú krátke prebudenia, ktoré si ale nepamätáme. Fáza REM spánku je charakteristická najväčšou intenzitou snívania.

Podstatným rozdielom medzi non-REM a REM fázou je stupeň mozgovej aktivity. Pri REM je mozog takmer nečinný, v non-REM mozog vyvíja polovičnú aktivitu a organizmus človeka si dopraje potrebný oddych.

Čo spôsobuje nedostatok spánku?

V ostatných rokoch sa na nás zo všetkých svetových strán valia varovania lekárov o fatálnych následkoch spánkového deficitu. Výsledky štúdie Warwickej univerzity preukázali, že ľudia spávajúci menej než šesť hodín denne sa s najväčšou pravdepodobnosťou nedožijú veku šesťdesiatpäť rokov. Zo strachu pred zdravotnými dôsledkami nespavosti sa obzeráme po lekárskych vyšetreniach a medicínskych riešeniach. Veď iba za minulý rok bolo predpísaných viac ako pätnásť miliónov receptov na liečbu porúch spánku. To je alarmujúce číslo, ale vedzte, že to ide aj inak.

Vinníkov môže byť viac

Vysoké pracovné tempo, uponáhľaný životný štýl, pestrý spoločenský život, workoholizmus. Aj kvôli týmto nástrahám mnohí považujú spánok za stratu času. Lekári zdôrazňujú, že oddych kratší než sedem hodín vedie k zvýšeným výskytom psychických ochorení a k zhoršenej výkonnosti počas dňa. Dlhodobý deficit spánku kráča ruka v ruke s psychickými a fyzickými problémami, nevoľnosťami, poruchami trávenia, migrénami a podráždenosťou. Znižuje pracovnú výkonnosť, schopnosť koncentrácie a býva príčinou vzniku srdcových ochorení. Veď počas spánku dochádza k spracovaniu podnetov z predchádzajúceho dňa. Potreba spánku sa mení aj s ohľadom na vek. Najohrozenejšou skupinou sú ľudia pod šesťdesiat rokov, ktorí spávajú menej než päť hodín denne.

Faktory, ktoré priťažia

Ak patríte do skupiny tých, ktorí v noci nie a nie zaspať, prehadzujete sa v posteli a v duchu počítate pomyselné ovečky, asi sa dopúšťate niekoľkých chýb. Okrem všeobecne známych faktorov, akými sú nikotín, kofeín, športové vypätie vo večerných hodinách či konzumácia sýtych jedál krátko pred spaním, existuje celý rad ďalších činiteľov ovplyvňujúcich kvalitu spánku. Ani technické vymoženosti typu počítač, televízia, CD prehrávač nemajú podľa odborníkov v našich spálňach čo robiť. Veľkou chybou je rovnako nepravidelný spánok. Ak si náhodou myslíte, že deficit spánku o pár dní doženiete, ste na omyle.  Ideálne je stanoviť si presný čas vstávania i líhania do postele a riadiť sa ním aj počas víkendov.

Druhú časť článku o pomoci nielen z prírody si môžete prečítať už v pondelok!

- - Inzercia - -