Dnes je nedeľa, 25.september 2022, meniny má: Vladislav, Vladislava
Čas čítania
1 minute
Zatiaľ prečítané

Ženské veci v službách zdravia- Luteálna fáza

máj 30, 2022 - 14:00
Milé dámy, v našej téme ženských vecí sme sa vďaka poradkyni zdravia Veronike Kamenickej dostali do finále. Dnes si povieme viac o luteálnej fáze a o tom, ako ju zužitkovať vo svoj prospech.
Foto: 
Simon Carr

Luteálna fáza (18. - 28. deň)

Čo sa deje vo vašom tele: luteálna fáza je najdlhšia fáza cyklu kedy sa telo pripravuje na otehotnenie.  Veľa žien počas tejto fázy zažíva PMS symptómy ako bolesť prsníkov, náladovosť, zadržiavanie vody v tele, akné atď. V tejto fáze dochádza k poklesu estrogénu a začína produkcia progesterónu. Progesterón je ukľudňujúci hormón, ale často ho nemáme dosť v porovnaní s estrogénom a práve to je častým dôvodom PMS.

Vaša energia: zameraná na seba, emocionálna, orientovaná na detaily, jemnejšia

Zameranie na životný štýl: prirodzene vnímate veci, ktoré ste si predtým nevšimli a máte zvýšený cit pre detail. Využite to na organizáciu vecí. V tejto fáze vám pôjdu ľahšie úlohy ako platenie účtov, administratíva, triedenie a pod. Skúste sa vyhnúť veľkým akciám a udalostiam, ktoré by vám zbytočne uberali energiu. Doprajte si dlhý kúpeľ, masáž či horúcu čokoládu. Približne týždeň pred menštruáciou je prirodzene zvýšená hladina kortizolu, takže stres navyše vám dá zabrať viac, ako inokedy.

Zameranie na jedlo: metabolizmus sa zrýchľuje a telo potrebuje viac kalórií. Je úplne normálne, ak teraz pociťujete zvýšený hlad, a preto si doprajte výdatnú stravu. V tomto období telu dobre padnú rôzne kari, zapekané recepty, guláš či chilli na zahriatie. Dbajte na komplexné sacharidy a do jedálnička pridajte koreňovú zeleninu, sladké zemiaky či tekvicu. Pomôžu vám skrotiť neovládateľné chute na sladké a stabilizovať serotonín a dopamín. Dôležité sú aj potraviny bohaté na B vitamíny, vlákninu, magnézium + calcium (pomáhajú zmierniť PMS). Nákupný zoznam – fazuľa, orechy, slnečnicové semená, listová zelenina, losos, karfiol, jablká, hrušky.

Zameranie na cvičenie: počas prvej polovice fázy sa môžete stále cítiť dosť nabité energiou, takže sa zamerajte na aktivity, ako je silový tréning (ale bez kardia). Postupne znížte intenzitu počas dní pred menštruáciou. Užite si Pilates, Barre, vinyasa jogu alebo chôdzu. Kľúčom je netlačiť na seba, aby ste nevytvárali nadbytočný stres vo svojom tele.

- - Inzercia - -