Dnes je utorok, 18.január 2022, meniny má: Bohdana
Čas čítania
1 minute
Zatiaľ prečítané

Dodržiavanie pitného režimu

apríl 20, 2015 - 14:55
Prečo dodržiavať pitný režim? Aké nápoje sú vhodné? A čo káva? Na otázky odpovedá doc. MUDr. Pavel Kohout, PhD., špecialista na klinickú výživu a metabolizmus pražskej Thomayerovej nemocnice, člen Medzinárodného poradného zboru pre výživu spoločnosti Herbalife.
Foto: 
 
Ľudské telo je tvorené prevažne vodou. Dospelý človek jej má až 60%, dojča 75%, v starobe podiel vody v tele klesá na 55%. Voda v tele slúži ako prenosová látka, je hlavnou súčasťou krvi a tkanivového moku. Umožňuje fungovanie metabolických procesov, vrátane odstraňovania toxických látok z tela. Okrem tekutín v nápojoch prijmeme denne asi 800 - 1000 ml vody v tuhej strave, ďalších 300 - 500 ml vytvoríme pri metabolických reakciách v tele. Vodu vylučujeme okrem moču aj dýchaním, stolicou a potením. Jej denný príjem kolíše podľa okolitej teploty alebo fyzickej aktivity.
 
 
 
 
 
Nedostatočný príjem tekutín môže viesť k dehydratácii. Prejavuje sa bolesťami hlavy, únavou, či stratou koncentrácie, ťažšia dehydratácia môže viesť až k úmrtiu. Odporúčané množstvo tekutín sa líši podľa veku: dospelý by mal denne vypiť 15 až 20 ml na kg váhy, dieťa od 1 do 6 rokov 100 až 125 ml / kg. Nápoje vyberáme podľa fyzickej aktivity - čím viac vypotíme, tým vyšší obsah minerálov (hlavne kuchynskej soli) musí nápoj mať. Sladké nápoje môžu viesť k priberaniu, vhodné sú preto čistá voda, čaje, odvary z byliniek a nesladené ovocné šťavy. Do celkového príjmu zahrnúť aj kávu, nepočíta sa však mlieko. Ak nemáme pocit smädu, je dobré si stanoviť množstvo tekutín, ktoré máme za určitú dobu vypiť.
 
 
Zdroj a foto: Herbalife, archív ŽW

- - Inzercia - -